فرمان موتورسیکلت

موارد زیادی وجود دارد که ممکن است باعث شود موتورسیکلت شما دچار مشکل شده و رانندگی با آن غیر ممکن باشد. از مهم‌ترین دلایل خرابی باتری موتورسیکلت است. در این شرایط لازم است که به خوبی از مشکلات به وجود آمده آگاه باشید تا چاره مناسبی برای رفع آن بیندیشید، در نتیجه می‌توانید از خطرات و هزینه‌های احتمالی جلوگیری کنید. یکی از این موارد کشیده شدن وسیله نقلیه به یک سمت است. این مسئله زمانی که در جاده رانندگی می‌کنید می‌تواند خطرناک باشد و موجب تصادف شود.
به یک طرف کشید شدن فرمان موتورسیکلت دلایل مختلفی دارد، ممکن است به دلیل مشکل در چرخ دنده لاستیک جلو موتورسیکلت شما به یک طرف جاده هدایت شود. این امر موجب عدم تعادل وسیله نقلیه شما در نتیجه انحراف آن می‌شود.

دلایل هدایت شدن موتور سیکلت به چپ و راست

هدایت موتورسیکلت به اطراف گاهی می‌تواند به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد و در نتیجه موجب حادثه شود. یکی از دلایل احتمالی و متداول‌ترین مشکلات، ایجاد تنش بین فرمان و لاستیک جلو موتور سیکلت است. اگر لاستیک جلو با میله‌های دسته عمود بر یکدیگر نباشد به این معنی که یک زاویه کامل ۹۰ درجه ایجاد نکند باعث می‌شود که در زمان رانندگی تایرها در جهتی متفاوت با فرمان حرکت کنند و این احساس به شما دست می‌دهد که موتورسیکلت شما به یک سمت کشیده می‌شود.

دلیل دیگر عدم تعادل بین لاستیک جلو و میله‌های دسته فرمان می‌باشد که به دلیل سفت بودن فرمان باعث می‌شود که این عدم هماهنگی ایجاد شود.

علاوه بر آن اگر جسم سختی بر روی لاستیک جلو موتورسیکلت اصابت کند و یا از قبل موتورسیکلت شما با جسمی در اثر تصادف برخورد کرده باشد، ممکن است این ناهماهنگی به وجود آمده باشد.

وجود تایرهای فرسوده نیز مسئله‌ای است که باعث می‌شود موتورسیکلت شما به یک طرف کشیده شود. تفاوت ندارد که بخشی از تایر دچار ساییدگی شده باشد و یا تمام آن، این مسئله می‌تواند به راحتی باعث بروز حادثه در هنگام رانندگی شود. با توجه به بالا بودن قیمت موتور در اصفهان لازم است از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کنید.

همانطور که به آن اشاره کردیم اگر لاستیک موتورسیکلت شما فشار کافی نداشته باشد این حادثه رخ می‌دهد. بنابراین بهتر است قبل از موتورسواری اطمینان حاصل کنید که تایرها از فشار کافی برخوردار هستند به این دلیل که اصطکاک لازم بین تایر و جاده ایجاد شود و در نتیجه موتور به یک سمت هدایت نشود. عدم تعادل و توازن بین فشار لاستیک‌ها باعث می‌شود موتور به سمت تایری که وزن بیشتری دارد متمایل شود و این خود باعث کشیدگی وسیله نقلیه به چپ یا راست می‌شود.

چالش های موتورسواری

چگونه می‌توان موتورسیکلت را تعمیر کرد؟

برای کاهش تنش در فرمان پیچ‌های آن را شل کنید و با حرکت آن به چپ و راست فرمان را صاف و عمود کنید. پس از آن دوباره پیچ‌ها را محکم کنید. سپس سوار بر موتورسیکلت شوید تا اطمینان حاصل کنید که مشکل کشیده شدن آن به یک طرف حل شده است.

اگر گمان می‌کنید که این مسئله به دلیل عدم تعادل بین لاستیک‌ها است، می‌توانید با مراجعه به یک تعمیرگاه برای متعادل کردن فشار لاستیک‌ها اقدام کنید. یک تعمیرکار حرفه‌ای و متخصص می‌تواند نقطه‌ای که در آن موتور سیکلت دچار لرزش و به عبارتی سنگین می‌شود را تشخیص دهد و برای متعادل کردن آن اقدامات لازم را انجام دهد.

تعمیرکار می‌تواند تشخیص دهد مشکل ناشی از تایر است و یا لازم است لاستیک جلوی وسیله نقلیه به سرعت تعویض شود یا خیر. با این حالا از آنجایی که خرید دو تایر همزمان گران خواهد شد، اگر لاستیک عقب سالم باشد نیازی به تعویض آن نخواهید داشت.

جلوگیری از حرکت موتورسیکلت به طرفین

سیستم فرمان موتور معمولاً به نگهداری زیادی احتیاج ندارد و همین باعث می‌شود که افراد به آن توجه نکنند. مگر اینکه مشکل جدی پیش بیاید. از این رو لازم است هر چند وقت یکبار تراز بین لاستیک جلوی و فرمان موتور را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنها کاملاً عمود بر یکدیگر واقع شده‌اند. اگر به هر دلیلی وسیله نقلیه شما دچار آسیب و یا برخورد با جسم سختی شده است بهتر است پس از آن از سالم بودن فرمان و شرایط لاستیک جلو اطمینان حاصل کنید تا مشکلی در وضعیت آن‌ها وجود نداشته باشد.

در آخر اطمینان حاصل کنید که فشار مناسبی در هر دو لاستیک وجود دارد. با مراجعه به یک تعمیرگاه می‌توانید هر چند وقت یک بار فشار تایرها را بررسی کنید تا از وجود تعادل و توازن میان آن‌ها مطمئن شوید.

چالش های موتورسواری

تفاوت میان هدایت موتورسیکلت سمت راست و چپ

در واقعیت تفاوت ندارد که موتورسیکلت شما به سمت چپ و یا راست کشیده شود. در حالت عادی سیستم فرمان موتورسیکلت متقارن است. بدین معنی که در هر طرف قطعات یکسانی وجود دارد و به این شکل نیست که یک طرف قطعات اضافی نسبت به طرف دیگر داشته باشد. به صورت کلی کشیده شدن موتور به طرفین نشانه‌ای از مشکلاتی است که در تایر و یا فرمان موتورسیکلت نقلیه وجود دارد. بنابراین لازم است برای رفع این مشکل به سرعت اقدام کنید

چرا که هدایت موتور به طرفین خطرناک است.

کشیده شدن موتور سیکلت به چپ یا راست مشکلی است که نباید از آن چشم پوشی کرد، به این دلیل که مسائلی وجود دارد که اگر بدون بررسی و توجه شما همچنان باقی بماند نه تنها باعث آسیب‌های بیشتر به موتور می‌شود، بلکه می‌تواند خطرات قابل توجهی را برای شما هنگام موتورسواری ایجاد کند.

کشیدگی موتورسیکلت به اطراف مسئله‌ای نیست که به سادگی و طی یک روز از بین برود و اگر رفع نشود به تدریج بدتر و شدیدتر می‌شود. یکی از بزرگترین عواقبی که با آن رو به رو می‌شوید، ساییدگی شدید تایر جلوی وسیله نقلیه است و تعویض لاستیک روش ارزانی نخواهد بود.

عدم وجود تعادل مسئله دیگری است که با آن سروکار خواهید داشت .در این صورت در شرایط آب و هوایی لغزنده مانند بارش باران و یا برف و تگرگ احتمال تصادف و بروز آسیب بسیار زیاد است. به این دلیل که حفظ تعادل و مدیریت موتورسیکلت در این حالت بسیار سخت است. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از عواقب احتمالی در صورتی که با این موارد مواجه شدید به سرعت موتورسیکلت خود را در اختیار یک متخصص و یا کارشناس مجرب در این زمینه قرار دهید تا آن‌ها هرگونه مشکل احتمالی در آن را برطرف نمایند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *