زنگ زدگی زنجیر چرخ موتورسیکلت

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است یک موتورسیکلت به خوبی و آنطور که باید و شاید عملکرد خوبی نداشته باشد. ممکن است یکی از دلایل خرابی باتری موتورسیکلت باشد.
کاهش قدرت موتورسیکلت می‌تواند ناشی مشکلات ناشی از زنجیر چرخ موتورسیکلت باشد. زنجیر چرخ موتورسیکلت دارای مکانیزم ساده‌ای است و از طرفی نیاز به تعمیر و نگهداری ساده‌ای دارد. با این حال از آنجایی که برای عملکرد صحیح موتور بسیار حیاتی است لازم است زمانی که اتفاق غیر عادی مانند زنگ زدگی برای آن به وجود می‌آید به آن توجه داشته باشید.
یکی از مهم‌ترین دلایل زنگ زدگی زنجیر چرخ موتورسیکلت این است که فلز در معرض ترکیبی از رطوبت و اکسیژن قرار گرفته است. این مسئله معمولا به دلیل عدم نگهداری مانند تمیز کردن، روغن کاری و همچنین سوار شدن بر روی موتورسیکلت در شرایط سخت مانند جاده‌‌های مرطوب و شور است.

اطمینان از عملکرد صحیح زنجیر بخش مهمی از عملکرد مناسب و توصیه را به دنبال دارد. اگرچه ممکن است مکانیزم ساده‌ای باشد با این حال اگر به خوبی کار نکند عواقب فاجعه‌ آمیزی به همراه دارد. هرچقدر در مورد دلایل زنگ زدگی زنجیر و نحوه جلوگیری از آن بیشتر اطلاع داشته باشید، آسان‌تر می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

دلایل زنگ زدگی زنجیر چرخ موتورسیکلت

مفهوم فنی زنگ زدگی برای اکثر صاحبان موتورسیکلت‌ها عجیب نیست. به خصوص اگر یک موتور قدیمی داشته باشند. چند لکه زنگ چیزی برای نگرانی ایجاد نمی‌کند، با این حال اگر زنگ زندگی در سطح زنجیر گسترده شود می‌تواند نگران‌ کننده باشد.

اگر متوجه وجود زنگ زدگی در این بخش از وسایل نقلیه خود شده‌اید بهتر است قبل از این که وضعیت بدتر شود سریعاً به آن رسیدگی کنید تا از بروز مشکلات جدیدتر در هنگام رانندگی جلوگیری به عمل آورید. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که چرا این مسئله به وجود آمده است، به این دلیل که با آگاهی از آن می‌توانید فرایند نگهداری خود را تغییر دهید تا از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کنید.

زنگ زدگی زمانی تشکیل می‌شود که فلز در معرض مداوم رطوبت و اکسیژن قرار بگیرد. فلزات به خودی خود شروع به زنگ زدن نمی‌کنند یک عامل مانند رطوبت به این واکنش منجر می‌شود. بنابراین اگر در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید طبیعی است که زنجیر چرخ موتورسیکلت شما در معرض زنگ زدگی قرار داشته باشد.

زنجیر چرخ موتورسیکلت

دلیل اصلی شروع افزایش زنگ زدگی به علت فرایند اکسیداسیون و عدم نگهداری است. به معنی بهتر اگر این مسئله را مشاهده می‌کنید، علت اصلی آن این است که شما در حفظ موتورسیکلت خود کوتاهی کرده‌اید. نگهداری زنجیر چرخ شامل تمیز کردن آن است که بهتر است چند بار در سال انجام شود. به طور کلی هر گونه رطوبت و قطرات آب احتمالی بر روی زنجیر چرخ می‌تواند در نهایت منجر به بروز مشکل در آن شود. به همین دلیل بازرسی و ارزیابی چند وقت یک بار این قطعه از وسیله نقلیه بسیار مهم است.

فاکتورهای دیگری که می‌تواند از روند اکسیداسیون جلوگیری کند شامل توجه به جاده‌هایی است که در آن رانندگی می‌کنیم به این دلیل که جاده‌های خیس و مرطوب و یا مواردی از آن که شامل نمک هستند باعث می‌شود که این مسئله در وسیله نقلیه بیشتر مشاهده شود.

آیا می‌توان زنگ زدگی را حذف کرد؟

اگر نشانه‌ای از زنگ زدگی زنجیر چرخ موتورسیکلت پیدا کردید احتمالا می‌توانید با تمیز کردن آن مجدد موتور را ایمن و برای راندن در جاده آماده کنید. با این حال این مورد بستگی به شدت زنگ‌ زدگی و پیشرفت فرایند دارد.

یک روش آسان برای اینکه متوجه شوید میزان واکنش تا چه حد بوده است و بررسی این مسئله که آیا می‌توانید زنگ زدگی را از سطح قطعه پاک کنید یا نه تمیز کردن آن به کمک یک پارچه تمیز و مرطوب است اگر این کار به راحتی و بدون مشکل انجام شود احتمالا می‌توانید تمام زنجیر را تمیز کرده و سپس برای خشک کردن آن به منظور روغن کاری اقدام نمایید.
علاوه بر آن برای حذف کامل این مورد می‌توانید از برس‌های نرم مانند مسواک یا فرچه مخصوص آن استفاده کنید و پس از آن به کمک پارچه خشک و گریس آن را به طور کامل تمیز کنید.

زنجیر چرخ موتورسیکلت

برای این کار اطمینان حاصل کنید که موتور سیکلت شما خاموش است و زنجیر چرخ ثابت نگه داشته شده است. هرگز تعمیرات و نگهداری را با موتور سیکلت روشن انجام ندهید. وسیله را در موقعیتی قرار دهید که به راحتی می‌تواند تایر پشت را بچرخانید. این بدان معنی است که احتمالاً نیاز به برعکس کردن موتور سیکلت و یا بالا بردن آن خواهید داشت در این صورت می‌توانید مراحل تمیز کردن را به راحتی انجام دهید.

با استفاده از یک برس نرم تمام قسمت‌های زنجیر را تمیز کنید. این کار باعث می‌شود اطمینان داشته باشید که تمام زنگ‌ زدگی حذف می‌شود و پس از آن با استفاده از دستمال یا پارچه تمیز این قطعه را پاک کنید. زمانی که اطمینان یافتید به صورت کامل خشک شده است و پس از پاک کردن می‌توانید روغن کاری را آغاز کنید. تمام بخش‌های زنجیر را آغشته به روغن کنید چربی‌هایی که از آن خارج می‌شود را به آرامی پاک کنید. در این مرحله نیز بررسی کنید که هیچ قسمتی دچار زنگ زدگی و آسیب نباشد.

چه زمانی باید زنجیر چرخ را تعویض کنید؟

با توجه به قیمت موتور در اصفهان و گرانی‌های بازار لازم است نسبت به نگهداری از موتورسیکلت دقت کنید. گاهی بی توجهی شما به زنگ زدگی باعث می‌شود که این واکنش توسعه پیدا کرده و موجب صدمات بسیار زیادی به وسیله نقلیه شما شود. احتمالا نیاز به یک قطعه جدید و جایگزین آن خواهید داشت. از آنجایی که یک زنجیر چرخ زنگ زده احتمال شکستگی و تصادف را افزایش می‌دهد بهتر است در صورتی که با این مورد مواجه شدید برای تعویض آن اقدام کنید. به این دلیل که موتور سواری با یک قطعه آسیب دیده باعث می‌شود که شما کنترل موتور را از دست بدهید و این مسئله باعث بروز خطرات بیشتر می‌شود.

به یاد داشته باشید که با راه حل‌های ساده‌تر می‌توانید از هزینه‌های تعمیر و نگهداری گران قیمت جلوگیری کنید. بنابراین سعی کنید هر چند وقت یک بار برای روغن کاری و تمیز کردن قطعات موتورسیکلت خود وقت بگذارید تا نگران مشکلات ناشی است خرابی آن‌ها نشوید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *