انواع موتور سیکلت در بازار جهانی

انواع موتور سیکلت در بازار جهانی شاخص اسپرت، قدرت و سرعت ویژه‌ای دارند. سرعت، از ویژگی و خصوصیات بارز و استاندارد برای موتورسیکلت می‌باشد.

وجود ساختار زین پهن و گسترده، البته متناسب با ارگونومیک ساختار بدن، موقعیت قرار گیری موتور سوار بر روی موتور را بهینه کرده است.
این نوع از موتور، در قسمت جلو، دارای شیشه است. شیشه موجود برای این قسمت، در جهت جلوگیری از برخورد باد به صورت موتورسوار می‌باشد.

وجود یک محفظه بزرگ، برای گذاشتن وسایل و لوازم برای رفتن به سفر در طولانی مدت است.

البته وجود صفحه نمایشگر، تجهیزاتی مانند رادیو و سیستم گرم کن و سرد کن صندلی و بخاری برای کلاس بندی موتور تورینگ است.
مخازن سوخت این نوع از موتور، بسیار بزرگ از ساختار معمولی آن است.

ساختار موتور با نوع تورینگ، برای طی کردن مسافت‌های طولانی مانند چند صد کیلومتر و حتی بیشتر از هزار کیلومتر را مناسب می‌داند. وزن زیاد برای کلاس موتورسیکلت، یک وزن در حدود ۳۶۰ کیلوگرم است.
البته رانندگی با این نوع از موتور، نیاز به قدرت بدنی بالایی را می‌طلبد.

انواع موتور سیکلت در بازار جهانی

انواع موتور سیکلت در بازار جهانی عبارت است از:

  1. موتورسیکلت مدل اسکوتر
  2. موتورسیکلت تریل
  3. موتورسیکلت کلاس کراس

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. موتورسیکلت مدل اسکوتر

کلاس بندی موجود برای موتورسیکلت اسکوتر، بر اساس دو فاکتور شناسایی می‌شود. اولین فاکتور آن سهولت در استفاده و ایمنی آن در هنگام طراحی و ساخت آن می‌باشد.

بنابراین بهره‌مندی از مدل اسکوتر بسیار ساده و راحت است. البته برای علاقه مندان به سرعت بالا، استفاده از این نوع موتور، مناسب نیست.
برای موتورسواران با شاخص مبتدی و بانوان، اسکوتر، بهترین گزینه برای انتخاب است.

از جمله ویژگی‌های موجود برای موتور اسکوتر، باید به ظاهر اسپرت آن اشاره داشت.

وجود چرخ با اندازه کوچک با قطر اندک، کمتر از ۱۴ اینچ، وجود یک نوع از کفی یا سکو، برای گذاشتن پا بر روی راکب، از ویژگی‌های بارز برای موتور اسکوتر است.
در قسمت جلویی و در زیر صندلی، برای این نوع از موتور، فضایی برای گذاشتن کلاه ایمنی و یا دیگر تجهیزات برای موتور سوار وجود دارد.

برای افزایش استحکام و مقاومت برای موتور، یک شاسی به آن اضافه شده است. بدنه‌های آیرودینامیک از جنس پلاستیک، یا ورق فولاد می‌باشد.

ترمز در قسمت جلو و یا عقب لنتی برای این نوع از موتور، سادگی در رانندگی را برای موتورسوار فراهم می‌کند.
صفحه نمایش برای این نوع از کلاس بندی موتورسیکلت، موارد دیگری مانند سرعت، مقدار بر کیلومتر را پیموده است.

صفحه نمایش موجود برای این نوع از موتور، مواردی نظیر سرعت، مقدار روغن، بنزین و چراغ‌های بالا و پایین را بعنوان راهنما برای موتور نمایش می‌دهد.
از دیگر ویژگی‌های موجود برای این نوع از موتور، می‌توان به سیستم انتقال قدرت به صورت اتوماتیک و همین طور حجم اندک کمتر از ۱۲۵ سی سی را بیان کرد.

البته در موارد خاص، وجود حجم برای موتور با شاخص ۶۰۰ سی سی نیز وجود دارد. بنابراین اسکوتر‌های موجود با حجم بالا برای موتور و ابعاد بزرگ‌تر، بیشتر برای مسیر‌های بین شهری کاربرد دارد.

موتور

۲. موتورسیکلت تریل

قیمت انواع موتور در اصفهان با یکدیگر فرق دارد، کلمه موجود از نوع تریل یا تریال، به معنی تست می‌باشد. البته برای بهره‌مندی از این نوع موتور، معنای تست در مهارت، دقت و سرعت است.

موتور تریال در کشور ایران بیشتر با نام تریل شناسایی می‌شود. البته استفاده از این موتور، برای انجام حرکات نمایشی نیاز به مهارت در حفظ و تعادل عبور و مانع‌های بلند طراحی و تولید شده است.

بنابراین برای بهره‌مندی از کلاس بندی این نوع از موتور، می‌توان برای طی کردن مسافت‌های طولانی، بدون وجود شاخص‌هایی مانند حرکت و سرعت بالا است.

از کلاس تریل، بیشتر برای پیست‌های موتور سواری و مسابقه استفاده می‌شود. این مدل از موتور، برای ایجاد حرکات سریع، از وزن کمتری نسبت به مدل‌های دیگر موتور برخوردار هستند.
البته قدرتمندی در دسترسی به نیاز‌های اولیه نسبت به مشخصات آن در بازار به وفور یافت می‌شود.

به صورت معمول و ساده، بهره‌مندی از این نوع موتور، به صورت بدون زین است. البته شاخص بدون زین برای موتور تریل، به دلیل اینکه برای حفظ تعادل بهتر و انجام حرکت‌های نمایشی و گذر از مانع‌های مرتفع به صورت مرتب موقعیت خود را تغییر می‌دهد.

بنابراین باید به صورت ایستاده از این نوع موتور و هدایت آن استفاده کرد. مخزن سوخت برای این موتور، بسیار کوچک و دارای ظرفیت و طراحی اندکی می‌باشد.

با طراحی اندک در ساختار موتور، به میزان زیادی سبک می‌شود. بنابراین از وقوع حادثه‌های ناگوار نیز جلوگیری بعمل می‌آید.
در این مدل به منظور سبک سازی دستگاه موتور با شاخص دو زمانه، وجود حجم ۱۲۵ الی ۳۰۰ سی سی استفاده می‌شود.
البته این موضوع، می‌تواند فقط مسافت چند صد کیلومتری را در طول پیست به خود اختصاص دهد.

۳. موتورسیکلت کلاس کراس

موتور با نام کلاس کراس، برای پرش از صخره ارتفاعات و انجام حرکت‌های نمایشی گزینه خوبی است. البته این نوع از موتور، بیشتر برای مسیر‌های بیابانی و تپه‌ها مناسب است.

برای بهره‌مندی از آن در شهر، هیچ نوع تجهیزاتی برای آن‌ها وجود ندارد. البته برای جابجایی و انتقال درون شهری نیز مناسب نیست.
این نوع از موتور، به نسبت موتور‌های موجود در شهر، دارای ارتفاع زین بیشتری می‌باشند.

البته موتور سوار‌ها در وضعیت موجود در جاده، می‌توانند تسلط بیشتر و دید بهتری را داشته باشند.
حتی در برخی از مدل‌های موجود، ارتفاع به ۹۵ سانتی متر نیز می‌رسد. قسمت تعلیق و فنربندی به صورت پیشرفته و با هزینه زیاد، از خصوصیات دیگر برای موتور کراس است.

البته مخزن سوخت با اندازه بسیار کوچک و بسیار معمول برای کلاس بندی این نوع از موتور‌ها می‌باشد. البته مخزن سوخت آن به صورت دو یا چهار زمانه با حجم بالغ بر ۱۲۵ الی ۵۰۰ سی سی است.

در این نوع از موتور سیکلت‌ها، تجهیزاتی مانند کیلومتر شمار، بوق و راهنما و حتی برخی از مدل‌های سیستم روشنایی وجود ندارد.
بنابراین برای انتقال و جابجایی آن در قسمت شهر، باید از وسایل نقلیه کمک گرفت.

البته از نوع موتور‌های دیگر می‌توان به موتور دو منظوره هم اشاره کرد. این موتور را هم در جاده و آسفالت شهری و هم در جاده‌های خاکی و ناهموار می‌توان مورد استفاده قرار داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *