سیستم جرقه زنی موتورسیکلت

اگر بیش از چند سال است صاحب موتورسیکلت هستید احتمالاً با سیستم جرقه زنی موتورسیکلت آشنایی دارید. شمع‌ها قطعات کوچکی برای سیستم جرقه زنی هستند، اما یک عنصر اساسی را برای عملکرد موتور به شمار می‌آیند. اگر بخشی از سیستم جرقه زنی دارای مشکل باشد بدان معنی است که کل موتورسیکلت شما در هنگام کار دچار مشکل خواهد شد.

متداول‌ترین نشانه‌های برای خرابی سیستم جرقه زنی موتورسیکلت زمانی است که سر شمع‌ها از کار بیفتند. به طور کلی علائم سوختگی، شکستگی، زنگ زدگی و خوردگی در سر شمع‌ها را بررسی کنید تا در صورت مشاهده مشکل برای تعویض و جایگزینی آن‌ها اقدام نمایید.

علائم مشکل در سر شمع‌ها

گاهی تشخیص سر شمع بد در موتورسیکلت می‌تواند دشوار باشد، زیرا علائمی که آن‌ها دارند اغلب با سایر موارد همراه است. دانستن نشانه‌های سر شمع بد می‌تواند به شما کمک کند تا موتورسیکلت را برای جلوگیری از بروز مشکلات آتی آماده کنید و به شما در رفع سریع‌تر معایب آن کمک می‌کند.

اولین علامت رایج که نشان دهنده خرابی سیستم جرقه موتور است این است که با ریتم ثابتی حرکت نکند و دچار ریپ زنی شود. اگر هر چند ثانیه یکبار موتور از مسیر خود خارج می‌شود و به سمت عقب کشیده می‌شود به احتمال زیاد سر شمع‌ها دچار مشکل شده‌اند. مشکل دیگری که وجود دارد عدم وجود قوس الکتریکی در زمان مناسب می‌باشد. به عبارت بهتر اگر برق در زمان درست تنظیم نشود، احتراق در محفظه اتفاق نمی‌افتد.

سر شمع موتورسیکلت

از رایج‌ترین اشتباهات استفاده از موتورسیکلت به وجود آمدن مشکل‌ در سر شمع موتورسیکلت برگشت جرقه است. بازگشت جرقه هنگام شنیدن صدای بلند و ناگهانی که از اگزوز خارج می‌شود. این امر هنگامی اتفاق می‌افتد که جرقه‌های متناوب به وجود بیاید.

زمانی که جرقه متناوب ایجاد می‌شود به این معنی است که هر چند ثانیه یکبار جرقه می‌زند، در نتیجه ممکن است سر شمع بسوزد. زمانی که در سیلندر سوخت و هوا وجود دارد و جرقه آن را مشتعل نمی‌کند قسمت سیلندر بر روی آن فشار وارد می‌شود و به محض برخورد به هدر اگزوز، هوای داغ بیرون می‌رود. زمانی که موتور با حجم زیادی از گاز پر شده باشد، احتراق به خوبی صورت نمی‌گیرد. کاربراتور یا انژکتور سوخت مناسب را به محفظه احتراق نمی‌رساند. عدم ترکیب سوخت و هوای مناسب باعث می‌شود که جرقه دارای قوس الکتریکی نباشد. در نتیجه موتورسیکلت روشن نمی‌شود و پیستون‌ها بالا و پایین نمی‌رود. اگر اگزوز شما بوی شدیدی از گاز می‌دهد و یا متوجه می‌شوید که گاز کمی از لوله اگزوز خارج می‌شود، سیستم جرقه زنی موتورسیکلت دچار مشکل شده است. در نتیجه اگر در زمان مناسب جرقه‌ای ایجاد نشود، باقیمانده گاز در محفظه احتراق موتور مکیده می‌شود و احتراق صورت نمی‌گیرد.

اگر متوجه شدید که از لوله اگزوز مایعی خارج شده است، مطمئن شوید که آب نیست، گاهی اوقات میعان در محفظه اتفاق می‌افتد و در هنگام روشن کردن موتورسیکلت از اگزوز خارج می‌شود.

چنانچه هیچ یک از این نشانه‌ها را دریافت نکردید، به دنبال قسمت‌های شکسته شده یا خمیدگی در سر شمع و یا زنگ زدگی و خوردگی در سر شمع‌ها باشید. هر یک از این نشانه‌ها باعث می‌شود که قوس الکتریکی با تاخیر انجام شود و در نتیجه جرقه ایجاد نخواهد شد.

سر شمع موتورسیکلت

چه عواملی باعث ایجاد جرقه خراب می‌شود؟

زمانی که متوجه شدید سر شمع‌های بد باعث عدم جرقه می‌شود، احتمالاً می‌خواهید از بروز مشکلات بیشتر در آینده جلوگیری کنید. در صورت لزوم سر شمع‌های موتورسیکلت را تعویض کنید، زیرا ممکن است دلیل اصلی خراب شدن آن‌ها باشد. با گذشت زمان سر شمع‌ها دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند به درستی برای ایجاد قوس الکتریکی و جرقه در محفظه احتراق عملکرد لازم را انجام دهند.

گاهی زمانبندی اشتباه می‌تواند باعث خراب شدن سیستم جرقه شود. به عنوان مثال اگر سوخت خیلی زود یا خیلی دیرتر از زمان مناسب درون محفظه احتراق موتور منفجر شود، تمام فشارهای برگشتی بر روی سر شمع‌ها وارد می‌شود و در نتیجه آن‌ها عملکرد سابق را نخواهند داشت. این مسئله موجب می‌شود که موتورسیکلت در شتاب بالا نیروی خود را از دست بدهد.

مشکل در کاربراتور و انژکتور سوخت باعث می‌شود که به اندازه کافی سوخت داخل محفظه احتراق قرار نگیرد و در نتیجه نسبت بیشتر هوا به بنزین موجب می‌شود که احتراق نیمه کاره انجام شود و در کوتاه مدت سر شمع‌ها خراب خواهند شد. همچنین بوی بد و غیرمعمول از سمت اگزوز خودرو می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های مشکل در سیستم جرقه زنی باشد.

چه زمانی باید سر شمع‌ها را تعویض کنید؟

در صورت بررسی موتورسیکلت و مشاهده مشکل در سیستم جرقه بهتر است نگاهی به آن‌ها بیندازید تا اگر دچار شکستگی یا زنگ زدگی شده‌اند، آن‌ها را تعویض کنید. بهتر است هر ۵ سال یکبار برای تعویض سیستم جرقه زنی اقدام کنید. با این حال اگر مشکلی ایجاد نمی‌کنند لزومی به بررسی دوره‌ای نخواهند داشت.

اگر نیاز به تعویض سر شمع‌های موتورسیکلت دارید لازم است همه آن‌ها را همزمان تغییر دهید. این کار باعث می‌شود که آن‌ها عملکرد یکسان و یکپارچه‌ای ارائه دهند. با توجه به بالا بودن قیمت انواع موتور سیکلت در اصفهان و هزینه‌های خرید آن اگر صاحب موتورسیکلت هستید حتما به موقع اقدامات لازم برای تعمیر مشکلات موتورسیکلت را انجام دهید.

چگونه می‌توان سر شمع موتورسیکلت را جایگزین کرد؟

برای این کار تنها به چند ابزار ساده نیاز دارید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که موتور را خاموش و باتری را جدا کنید تا خطر برق گرفتگی برطرف شود. پس از آن لازم است اتصال جرقه را از سر شمع جدا کنید. آن‌ها به راحتی و با کمی فشار خارج می‌شوند. با استفاده از ابزار مخصوص که شبیه به سکه می‌باشد و دارای یک حفره است می‌توانید برای تنظیم فاصله مناسب به سر شمع‌ها از آن استفاده کنید.

شکاف زیاد باعث عدم ایجاد قوس الکتریکی به صورت صحیح می‌شود، در نتیجه می‌توانید به صورت دستی آن را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که فاصله میان آن‌ها به درستی تنظیم شده است و در نتیجه با این مشکل مواجه نخواهید شد.

در نهایت به یاد داشته باشید از آنجایی که ممکن است شما به تنهایی نتوانید این فرایند را انجام دهید، بهتر است از کارشناسان و متخصصان با تجربه بخواهید تا با بررسی سیستم جرقه زنی موتورسیکلت شما در صورت وجود مشکل برای برطرف کردن آن و یا تعویض سر شمع‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *