انواع تایر موتورسیکلت

انواع تایر موتورسیکلت باید از شاخص استاندارد برخوردار باشند. بازدید‌های دوره‌ای از تایر موتورسیکلت، برای هدف ماندگاری بیشتر، ایمنی زیاد و راندن بهتر و مطلوب و با مصرف سوخت اندک یک فرایند بسیار ضروری و حیاتی است.

باد موجود در لاستیک، باید در هر دو هفته به صورت یک بار کنترل شود. وجود تایر‌های یک شکل برای موتورسیکلت، گزینه بسیار مناسبی است.

وجود مشخصات و ویژگی‌های یکسان برای تایر، در هنگام استفاده از آن، به صورت لاستیک‌های تیوب دار، بهترین گزینه در قسمت داخلی لاستیک، در صورت نیاز به تعویض آن است.

در هنگام کنترل فشار موجود باد، تایر‌ها باید سرد و در حالتی که گرم می‌شوند نیز از اضافه کردن باد زیاد در داخل آن‌ها اجتناب کرد.

هیچگاه نباید از تایر و رینگ معیوب استفاده کرد. عمق موجود برای آج تایر، باید به صورت مرتب، ارزیابی و کنترل شود. قبل از صاف شدن سطح تایر، آن را از موتور جدا کرد. البته امکان روکش کردن مجدد برای لاستیک، هم باید وجود داشته باشد.

اصول اولیه انتخاب لاستیک

قیمت انواع موتور در اصفهان با یکدیگر فرق دارد، همینطور قیمت لاستیک هم متفاوت است، لاستیک دارای اجزا و همین طور مشخصات دیگری مانند آج، دیواره، پهنا، ارتفاع و رینگ می‌باشند. البته آنچه موضوع لازم برای تفاوت بین نمونه‌های موجود و متفاوت محصول است؛ تغییرات در ساختار و ترکیبات اجزای آن است.

تقسیم بندی موجود برای تایر‌ها با توجه به کاربرد و کلاس بندی موتورسیکلت باید مشخص شود که شامل:

  • موتور سیکلت فوق سریع مسابقه
  • تایر‌های بزرگ برای موتور کروزر
  • موتور کراس
  • کلاسیک

البته انواع تایر نیز در دسته‌های تایر‌های رادیال و بایاس قرار می‌گیرند.

انواع تایر موتورسیکلت

لاستیک برای تایر موتور، دارای مواردی نظیر عملکرد تعلیق، ترمز گرفتن و ایمنی در مصرف سوخت، سر و صدا و راحتی موتورسوار به شدت تاثیرگذار است.
با توجه به وجود تنوع بالا برای این کالا، نیاز به استفاده از موتور سواران مبتدی و حرفه‌ای، برای نمونه‌های آن در سبک و مدل‌های متفاوت است.

البته گزینه‌های متفاوت از تایر موتورسیکلت، به همراه کاربرد آن معرفی شده‌اند. در هنگام خرید و انتخاب لاستیک برای موتور نیز دچار سردرگمی نشوند.

انواع تایر موتورسیکلت عبارت است از:

  1. تایر رادیال
  2. تایر موتورسیکلت جاده‌ای
  3. تایر موتورسیکلت تورینگ
  4. تایر موتورسیکلت از نوع کروزر
  5. تایر موتورسیکلت آفرود
  6. تایر موتورسیکلت اسپرت
  7. تایر موتورسیکلت با سرعت زیاد

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. تایر رادیال

تایر با شاخص رادیال، دارای دو قسمت مهم و مجزا می‌باشد. یک قسمت آن از یک لایه از کابل‌های فولادی، که توسط لاستیک پوشیده شده است.
این نوع از کابل، از یک مهره به دیگری اتصال داده می‌شود.

اما در رابطه با لاستیک بایاس، از لایه‌های لاستیکی به صورت متقاطع ساخته شده است. در صورت قرار گیری آن به صورت ۳۰ درجه، به صورت معمول جنس این لایه‌ها از نایلون است.
ساختار این نوع از تایر‌ها، به صورت یکپارچه عملیات خود را انجام می‌دهند.

تایر موتور

۲. تایر موتورسیکلت جاده‌ای

با ارزیابی‌های لازم در رابطه با موتور سواری در قاره اروپا، تایر‌های بایاس، با اندکی فاصله از رادیال، از جمله لاستیک‌های پرمصرف بشمار می‌آیند.
ساختار لاستیک رادیال، بسیار منحصر به فرد و منجر به دریافت عملکرد مطلوب و ویژه از جانب آن در هنگام رانندگی با سرعت زیاد است.

بهترین نوع تایر برای موتورسیکلت، برای راندن در جاده است.

۳. تایر موتورسیکلت تورینگ

تایر برای تورینگ، از جمله محصول و نمونه بسیار کاربردی برای موتورسواران است. البته که طراحی آن امکان موتورسواری در طولانی مدت را به همراه راحتی و آرامش برای موتور سواران در یک مسیر فراهم می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های موجود برای تایر تورینگ، امکان بهره‌مندی از آن برای جاده‌های مرطوب و همین طور تمام موقعیت‌های آب و هوایی است.
این محصول، مناسب سرعت‌های اندک، کمتر از ۲۴ مایل در ساعت است.

بهره‌مندی از این نوع تایر، در موتورسیکلت‌های ورزشی به هیچ عنوان مناسب نیست. افزایش میزان ایمنی در هنگام ایجاد هماهنگی کامل بین تمام عوامل مرتبط با تایر است.
بسیاری از افراد برای دریافت عملکرد بهینه از تایر‌های تورینگ استفاده می‌کنند.

۴. تایر موتورسیکلت از نوع کروزر

در هنگام بهره‌مندی از تایر‌های کروزر، باید به مواردی مانند عملکرد سریع و طولانی، چرخش‌های بهینه و مطلوب و حرکت درست در زمان را از عبور در پیچ‌ها توجه کرد.

این مدل از تایر به دلیل طراحی تقویت شده و منحصر به فرد خود دارای ایمنی و پایداری مطلوب است. استفاده از این نوع تایر، برای موتور سواران کم تجربه و تازه کار گزینه بسیار مناسبی می‌باشد.

تایر در دست

۵. تایر موتورسیکلت آفرود

تایر با ساختار آفرود، بسیار مقاوم و در برابر عامل‌های خارجی مقاومت بالایی دارد.

این مدل از لاستیک، با توجه به نام خود، برای رانندگی در خارج از جاده و به منظور حرکت در تمام سطح‌های صاف، ناهموار، چمنزار، جنگل‌ها و سنگ‌ها و شن و غیره طراحی شده است.

تایر آفرود، در شرایط خاص، در گل و برف، عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشته است. به کمک تایر‌های موجود، در موقعیت آب و هوایی بارانی و لغزنده، میزان لغزش موتورسیکلت به درستی گرفته می‌شود.

۶. تایر موتورسیکلت اسپرت

این مدل از لاستیک، مناسب برای مسابقات با توجه به سطح تماس اندک آن است. البته برای بهره‌مندی از آن در جاده‌های عمومی، مناسب نیست.
در هنگام انتخاب تایر موتور با شاخص اسپرت، باید عواملی مانند: فشار، دمای تایر و دیگر پارامتر‌ها را نیز در نظر گرفت.

لاستیک موتور، برای یک محیط با شاخص رقابتی و با سرعت زیاد، هماهنگ می‌شود. تایر موجود برای موتورسیکلت اسپرت، تنوع بسیار زیادی در بازار دارد.
به صورت نمونه، برخی از مدل‌های اسپرت، در یک سطح نرم و صاف قرار می‌گیرند.

بنابراین برای شرایط آب و هوایی خاص نیز طراحی شده‌اند. گاهی اوقات برای جاده‌های معمولی نیز تولید می‌شوند.
لاستیک رادیال تماس خوب و مطلوبی را برای سطح ایجاد می‌کند.

۷. تایر موتورسیکلت با سرعت زیاد

تایر‌های فوق سریع، برای حرکت در سطح به صورت یکنواخت و خشک طراحی شده‌اند. اما در ساختار پیشرفته برای آن‌ها، مجهز به مادون قرمز و دماسنج می‌باشند.

البته موتور سواران با استفاده از دماسنج دمای موجود در تایر را به خوبی تشخیص می‌دهند.
تایر در یک دمای مناسب گرم می‌شود؛ بنابراین با دریافت عامل‌های حرارتی، اقدام به حرکت برای موتور سوار بیشتر می‌شود.

البته به دلیل وجود پارامتر‌های موجود به صورت فنی، برای تایر‌ها، از نظر ساختار و ترکیبات با یکدیگر در هنگام تولید متفاوت می‌باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *