استفاده از موتورسیکلت

در حال حاضر عاشقان موتورسیکلت بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته‌اند که با بررسی قیمت انواع موتور در اصفهان بهترین و مناسب‌ترین موتور را با توجه به بودجه‌ایی که دارند، انتخاب می‌کنند. با این حال از نگهداری روزمره گرفته تا شیوه‌های صحیح استفاده از آن، از جمله مواردی است که لازم است هر راننده موتورسیکلت نسبت به آن آگاه باشد. به این دلیل که بسیاری از آن‌ها بدون آگاهی از آسیب‌های ناخودآگاه باعث می‌شود که به موتور آن صدمه وارد شود. نگهداری و استفاده از موتورسیکلت چیزی نیست که یک شبه توانید آن را بیاموزید.

رایجترین اشتباهات استفاده از موتورسیکلت

از رایج‌ترین اشتباهات استفاده از موتورسیکلت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اشکال در تعویض دنده
  2. درجا کار کردن موتور
  3. کار با سرعت بالا در طولانی مدت
  4. مخزن بنزین را در زمستان تخلیه نکنید
  5. عدم استفاده از مواد شیمیایی خشن برای تمیز کردن
  6. عدم استفاده از مکمل‌های سوخت
  7. خارج کردن باتری
  8. پارک کردن موتور در شرایط آب و هوایی نامساعد
  9. تک چرخ و پرش
  10. رانندگی در جاده‌های سنگلاخ
  11. مسافرت با موتورسیکلت
  12. موتور سواری بدون گواهینامه
  13. حمل بار سنگین با موتورسیکلت

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

موتور سواری

۱. اشکال در تعویض دنده

به نظر بسیاری از افراد سوار شدن بر روی موتورسیکلت تجربه بسیار شهودی‌تر از رانندگی با خودرو است. به خصوص اگر قبل از سوار موتورسیکلت نشده باشید، لازم است قبل از موتور سواری اقدامات مربوط به آن را بیاموزید.
تعویض دنده‌ها به صورت نادرست و با عجله باعث می‌شود تا کلاچ به سرعت دچار ساییدگی شود. رانندگان حرفه‌ای می‌دانند که هیچ چیز بدتر از یک موتورسیکلت با کلاچ لغزنده نیست. علاوه بر آن هزینه‌های مربوط به تعمیر می‌تواند برای شما گران تمام شود.

۲. درجا کار کردن موتور

گاهی ممکن است این اصطلاح روبه‌رو شوید که درجا کار کردن موتورسیکلت برای گرم شدن موتور در هوای سرد به آن کمک می‌کند. با این حال بهتر است بدانید که همیشه باور عمومی در این باره درست نیست. روشن گذاشتن چند دقیقه موتور به خیال اینکه دما کاربراتور بالا می‌رود و برای حرکت در هوای سرد مناسب است باور اشتباهی است که لازم است اصلاح شود.

۳. کار با سرعت بالا در طولانی مدت

یکی از اشتباهات استفاده از موتورسیکلت کار با سرعت بالا در طولانی مدت است، برای یک موتورسیکلت و یا هر وسیله نقلیه دیگر راندن با سرعت بسیار بالا و در طولانی مدت خطرناک است. این عمل در دراز مدت باعث می‌شود که موتور آن دچار آسیب شود.

موتور سواری

۴. مخزن بنزین را در زمستان تخلیه نکنید

به یاد داشته باشید که نیازی نیست مخزن بنزین را در زمستان تخلیه کنید.

۵. عدم استفاده از مواد شیمیایی خشن برای تمیز کردن

استفاده از مواد ضدعفونی کننده و تمیز کننده برای موتور به خصوص مواد شیمیایی خشن باعث می‌شود که در دراز مدت به بدنه آن آسیب وارد شود. از بین رفتن لایه‌های محافظ رنگ موتور موجب خوردگی و زنگ زدگی آن شده و نیاز به تعمیرات را افزایش می‌دهد.

۶. عدم استفاده از مکمل‌های سوخت

درست مانند هر وسیله نقلیه دیگر مکمل‌های سوخت یک روش عالی برای تمیز شدن انژکتورهای موتورسیکلت و جلوگیری از تجمع مضر کربن در آن است. به همین دلیل بهتر است به صورت دوره‌ای و هر چند وقت یک بار برای انجام این کار اقدام نمایید.

۷. خارج کردن باتری

یکی از کارهای اشتباهی که ممکن است در مورد موتورسیکلت خود انجام دهید این است که باتری آن را خارج کنید. به خصوص اگر این کار را به صورت مداوم انجام دهید، این مسئله نه تنها باعث می‌شود که اجزای الکتریکی داخلی موتور دچار مشکل شود بلکه باعث ایجاد فشار در اتصالات و باتری موتورسیکلت می‌شود. هیچ دلیلی برای خارج کردن باتری از موتور وجود ندارد. مگر اینکه باتری منقضی شده باشد و لازم باشد برای جایگزینی آن اقدام کنید.

موتور سواری

۸. پارک کردن موتور در شرایط آب و هوایی نامساعد

شرایط آب و هوایی نامساعد مانند باران شدید و آلاینده‌های اسیدی می‌تواند به مرور باعث زنگ زدگی و خوردگی بدنه موتورسیکلت شود. این امر به کوتاه شدن عمر وسیله نقلیه شما منجر می‌شود. از این رو لازم است حتی الامکان موتورسیکلت خود را در یک مکان مناسب پارک کنید.

۹. تک چرخ و پرش

یکی از کارهایی که امروزه بسیار باب شده است تک چرخ و یا پرش از بلندی با استفاده از موتورسیکلت‌هایی است که برای این منظور طراحی نشده‌اند. این کار نه تنها باعث آسیب دیدن چرخ‌ها، یاتاقان‌ها و ترمزها می‌شود، بلکه عمر موتورسیکلت شما را کوتاه می‌کند.

۱۰. رانندگی در جاده‌های سنگلاخ

یکی از رایج‌ترین اشتباهات استفاده از موتورسیکلت رانندگی در جاده‌های سنگلاخ است، بسیاری از موتورسیکلت‌های معمولی برای راندن در آسفالت و مسیرهای هموار طراحی و تولید شده‌اند، بنابراین نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مانند سایر موتورسیکلت‌های صحرایی در این مسیرها مقاوم باشند. موتورسیکلت‌های خیابانی برای دستیابی به مقادیر زیاد سرعت و چنین رفت و آمدهایی طراحی نشده‌اند، بنابراین بهتر است از رانندگی در جاده‌های خاکی و سنگلاخ با آن‌ها صرف نظر کنید.

۱۱. مسافرت با موتورسیکلت

تمام موتورسیکلت‌ها برای مسافرت‌های طولانی مدت مناسب نیستند، بنابراین اگر هدف شما از خرید موتورسیکلت مسافرت در مسیرهای طولانی است، بهتر است مواردی را انتخاب کنید که از استقامت کافی در جاده‌های غیر هموار برخوردار هستند.

۱۲. موتور سواری بدون گواهینامه

این درست است که موتور سواری در جاده بسیار هیجان انگیز و لذت بخش است، با این حال اگر از تجربه کافی در این زمینه برخوردار نباشید نه تنها ممکن است باعث آسیب دیدن موتورسیکلت شوید، بلکه جان خود را نیز به خطر می‌اندازید. بنابراین داشتن گواهینامه موتورسیکلت یکی از شرایطی است که باید قبل از خرید به آن توجه داشته باشید.

۱۳. حمل بار سنگین با موتورسیکلت

طبیعی است که موتورسیکلت‌ها برای این منظور طراحی نشده‌اند. بنابراین افزایش نیرو و فشار بر روی کلاچ و موتور باعث خراب شدن آن خواهد شد. علاوه بر آن این کار می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین بهتر است توجه داشته باشید که نیروی بسیار زیادی را به آن اعمال نکنید.

رعایت این نکات هر چند ساده به شما کمک می‌کند که موتورسیکلت خود را برای مدت زمان طولانی‌تری در اختیار داشته باشید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *