مهمترین تکنیکهای نگهداری از موتور سیکلت مربوط به مراقبت از بدنه، تجهیزات و ابزارهای داخلی آن است.
برای استفاده از موتورسیکلت مطلوب، باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
باید بدانید که نگهداری از موتور سیکلت ویژگیهای بسیار بالایی دارد.
به صورت حتم با دریافت نکات مهم برای مراقبت از گاوصندوق، به صورت ویژه میتوان از موتور سیکلت استفاده کرد که عبارتند از: بررسی وضعیت لاستیک، ارزیابی روغن موتور، بررسی فیلتر هوا و تمیز نگه داشتن تنظیم کلاچ، سرویس منظم موتور، محافظت از سیستم انتقال نیرو،
نگهداری از باتری موتور، بررسی ترمز، بررسی کمک فنرها کردن چرخ دندهها میباشد.
بررسی وضعیت لاستیکها، برای راندن بهتر موتور توسط راننده آن، بسیار مهم است. برای نگهداری موتور سیکلت باید به موارد متفاوت توجه کرد.
باید وضعیت لاستیکها چک شود.
در صورت بروز تغییر در ظاهر لاستیک، نباید فرایند موتورسواری را انجام داد. در سریعترین زمان ممکن، باید نسبت به تعویض لاستیک موتور، اقدام کرد.
لاستیکهای کم باد، گرمای زیاد را به وجود میآورند.
ایجاد گرمای زیاد، منجر به خرابی در ساختار موتور میشود.
در صورت در نظر گرفتن بیش از اندازه باد برای تایر، کارایی خودشان را نیز از دست میدهند. ایده آلترین حالت برای استفاده از باد مناسب تایر، قبل از هر سفر، ارزیابی فشار تایر است.
قبل از انجام سفر با موتور، یک هفته قبل، باید نسبت به بررسی ساختار موتور، اقدامات اولیه را انجام داد. در صورت کاهش سریع فشار باد برای تایر، باید لاستیکها را تعویض کرد.
اگر آج لاستیک به حدود ۱۵۱ میلیمتر رسیده باشد؛ پس زمان تعویض آن رسیده است.
به هیچ عنوان تا زمان از بین رفتن آج کامل لاستیک، نباید صبر کرد.
صاف شدن آج لاستیک، خطرات زیادی را برای افراد به وجود میآورد.
در صورت بروز ساییدگی در آج لاستیک، باید هر دو لاستیک را به صورت همزمان تعویض کرد. جاده تاثیر یکسانی را بر روی لاستیک و میزان ساییدگی آج آن با گذشت زمان دارد.
میزان ساییدگی به صورت کاملأ یکسان است.
تکنیکهای نگهداری از موتور سیکلت
تکنیکهای نگهداری از موتور سیکلت عبارت است از:
- بررسی روغن موتور
- تمیز نگه داشتن و چک کردن فیلتر هوا
- تنظیم کلاچ
- سرویس منظم موتور
- محافظت از سیستم انتقال نیرو
در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.
۱. بررسی روغن موتور
از قسمتهای بسیار مهم درون موتور، روغن موتور هستند.
کاربرد روغن موتور برای موتورسیکلت بسیار مهم است، روغن موتور، مناسب برای دندهها و موتور است.
در صورت عدم تعویض روغن موتور، قسمت موتور به شدت آسیب میبیند.
دفترچه راهنما برای روغن موتور، مدت زمان تعویض روغن را مشخص میکند. باید هر چند وقت یکبار روغن موتور تعویض شود.
یک برنامه ریزی دقیق و کلی برای تعویض روغن موتور باید وجود داشته باشد.
در صورت نشتی در روغن ترمز و روغن موتور، حتماً باید نشتی آنها را بررسی کرد. در صورت وجود رطوبت باتری درون موتور، منجر به غلیظ شدن روغن میشود.
حتی مشکل در حرکت موتور به وجود میآید. موتورسواری را به هیچ عنوان با روغنهای مانده و کثیف انجام ندهید.
با استفاده از روغنهای مانده و کثیف، مصرف سوخت افزایش پیدا میکند.
بنابراین عمر موتور نیز کاهش پیدا میکند.
۲. تمیز نگه داشتن و چک کردن فیلتر هوا
به دلیل گرد و غبار بسیار زیاد در هنگام رانندگی، پس در نتیجه گرد و غبار موجود باعث مسدود شدن فیلتر هوا میشود.
همیشه فیلتر هوا را در مدت زمان مشخص شده تعویض کنید.
در صورت عدم توجه به تعویض فیلتر هوا، بروز مشکلات در ساختار موتور سیکلت افزایش پیدا میکند. در شرایط خاص با وجود گرد و غبار بسیار زیاد، تعداد دفعات تعویض فیلتر هوا، افزایش پیدا میکند.
در صورت زندگی در آب و هوای مناسب، فواصلی برای تعویض فیلتر هوا وجود دارد که بسیار کمتر میباشد.
۳. تنظیم کلاچ
ساختار کلاچ برای موتور سواری باید دارای یک حالت آزاد باشد. کلاچ نباید دارای یک حالت سفت و محکم باشد.
محکم بودن بیش از اندازه کلاچ باعث لرزش موتور میشود. سختی در کلاچ، مصرف سوخت را به میزان زیادی افزایش میدهد.
ابتدا باید نسبت به تنظیمات موجود برای کلاچ، آن را به درستی انجام داد.
۴. سرویس منظم موتور
باید تنظیمات موتور را به صورت کاملاً مشخص شده انجام داد.
در این حالت موتور به حالت کامل کار میکند؛ بنابراین میزان مصرف سوخت کاهش پیدا میکند. موتور باید در حالت تمیز شده قرار بگیرد.
برای برخی از موتورها ساختار دو زمانه وجود دارند؛ حدوداً هر ۷۵۰ کیلومتر و برای موتورهای چهار زمانه هر ۱۵۰۰ کیلومتر باید موتورهای آنها را بررسی کرد.
شمعها متناسب با کاربری در دفترچه راهنما، باید تعمیر و تعویض کرد.
در صورت استفاده درست و بهینه از شمع، از ویژگیهای مثبت آن در ساختار موتور میتوان بهرهمند شد.
۵. محافظت از سیستم انتقال نیرو
از قسمتهای بسیار مهم دیگر، برای ساختار داخلی موتور، زنجیر موتور و سیستم انتقال نیرو است. در صورت عدم روغن کاری درست و استاندارد برای زنجیر موتور، تحت تاثیر بروز گرمای شدید قرار میگیرد.
البته در برخی از موارد، امکان فرسوده شدن آن وجود دارد.
بروز سایش بسیار زیاد، منجر به ایجاد پارگی در زنجیر میشود. البته احتمال جدا شدن زنجیر از چرخ دنده بسیار زیاد است.
این موضوع خطرات بسیار زیادی را برای افراد به وجود میآورد.
حتماً روغن کاری باید به صورت منظم انجام شود.
همچنین بعد از روغن کاری، فرایند تمیز کاری اتفاق میافتد. برای شستشوی زنجیر، باید از محلولهای مخصوص استفاده کرد.
برای تمیز کاری میتوان از یک تکه پارچه و یک برس نرم استفاده کرد.
با استفاده از دستمال مناسب، آلودگیهای روی زنجیر برطرف میشود. به هیچ عنوان نباید از آب خالی استفاده کرد.
استفاده از آب خالی برای تمیز کردن، منجر به زنگ زدگی در زنجیر میشود.
با تمیز کردن گرد و غبار بر روی زنجیر، ابتدا باید به کمک یک پارچه کاملأ آن را خشک و تمیز کرد. استفاده از روغنهای قدیمی، منجر به تمیز کاری حلقههای زنجیر میشود.
برای تمیزکاری زنجیر، باید به چیدمان اولیه آن دقت داشت.
در هنگام جداسازی زنجیر، با استفاده از چیدمان اولیه، دوباره میتوان آن را به حالت عادی برگرداند.
زنجیر نباید خیلی شل و نباید خیلی سفت باشد.
هرگونه تغییر و اشتباه درون آن، کارکرد چرخ عقب را تحت تاثیر قرار میدهد.
تمیز کردن موتور سیکلت
از نکات مهم درباره نگهداری موتور سیکلت، تمیز نگه داشتن موتور در برابر آلودگی میباشد. در هنگام تنظیم موتور، علاوه بر ایجاد زیبایی و جذابیت آن، میتوان فرایند نگهداری را به میزان بالایی افزایش داد.
در هنگام انجام تمیزکاری، میتوان به ارزیابی پیچ و مهرههای از بین رفته و یا شل شده پرداخت.
قبل از تمیزکاری قسمت صدا خفه کن، اگزوز را با استفاده از پلاستیک باید پوشاند.
با پوشاندن قسمت اگزوز، آب و مواد شوینده به درون آن وارد نمیشود.
برای تمیز کردن موتور حتماً از پارچههای میکروفایبر باید استفاده کرد. موتورسیکلت نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرد.
همواره محل پارک موتور سیکلت، باید در جوار سایه باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.