تاریخچه موتورسیکلت

امروزه موتورسیکلت‌های بسیار زیادی تولید می‌شوند که هر کدام اهداف مشخصی را دنبال می‌کنند. بسیاری از آن‌ها با هدف ورزشی و برای شرکت در مسابقات برخی برای تردد در خارج از شهر و بزرگراه‌ها و برخی به منظور تردد در سطح شهر تولید می‌شوند. با این حال در ابتدا تاریخچه موتورسیکلت توسط افرادی شکل گرفت که به مرور تولید وسایل نقلیه دیگر در راستای بهبود زندگی انسان شدند.
با اختراع موتور بخار و دوچرخه، دانشمندان در قرن نوزدهم به این نکته پی بردند که ترکیب این دو فناوری می‌تواند به طور قابل توجهی حمل و نقل در جاده‌ها را بهبود بخشد.

موج اول ظهور دوچرخه‌های موتوری تنها چند سال پس از نمایش دوچرخه معروف پیر میکوکس شکل گرفت و تا اواسط دهه ۱۸۸۰ ادامه یافت. پسر پیر میشو ارنست با ترکیب موتور بخار کوچک با یکی از طرح‌های دوچرخه اولیه، اولین موتورسیکلت را در کارخانه خود در پاریس ساخت.

این محصول تولید بسیاری از مدل‌های دیگر را آغاز کرد. بسیاری از این موتورسیکلت‌ها در ابتدا با استفاده از زغال سنگ عمل می‌کردند. پس از آن در سال ۱۸۸۵ اولین موتورسیکلت بنزینی ساخته شد و این باعث اختراع و پیشرفت بسیار زیادی و طراحی موتورسیکلت شد.

دوچرخه‌های بخار

سیلوستر هوارد رپر آمریکایی در سال ۱۸۶۷ دو سیلندر بخار نیرو اختراع کرد. اگر موتورسیکلت را اولین موتور بخار به همراه زغال سنگ در نظر بگیریم، می‌توان اختراع روپیه را به عنوان اولین موتورسیکلت در نظر گرفت. همچنین موتور ماشین بخار اختراع کرده بود، اما در نهایت در سال ۱۸۹۶ در حالی که سوار بر دوچرخه بخار خود بود، کشته شد.

تقریبا در همان زمان که روپر موتورسیکلت بخار خود را معرفی کرد، ارنست میشو فرانسوی یک موتور بخار را به یک دوچرخه که پدر آن را اختراع کرده بود، وصل کرد. نسخه موتورسیکلت اختراع شده توسط او از الکل به عنوان سوخت استفاده می‌کرد و همچنین به همراه دو کمربند نیروی چرخ‌های جلوی فراهم می‌شد.

چند سال بعد در سال ۱۸۸۱ یک مخترع به نام لوسیوس کوپلند از آریزونا یک دیگ بخار کوچک‌تر ساخت که به کمک آن چرخ عقب دوچرخه با سرعت شگفت انگیز ۱۲ مایل در ساعت حرکت می‌کرد. در سال ۱۸۸۷ شرکتی تولیدی برای تولید اولین به اصطلاح موتورسیکلت تشکیل داد. اگرچه در واقع شبیه به یک سه چرخه بود.

تاریخچه موتور سیکلت

اولین موتورسیکلت‌های بنزینی

پس از آن در ۱۰ سال آینده طرح‌های مختلفی برای دوچرخه‌های خودران و یا همان موتورسیکلت ارائه شد، اما به طور گسترده‌ای از آن استفاده می‌شود. اولین کسی از موتور احتراق داخلی بنزینی استفاده کرد گوتلیب دایملر و همسرش ویلهلم بودند که همچنین استفاده از واگن‌های نفت سوز را تا سال ۱۸۸۵ توسعه دادند. موتورسیکلت‌های بنزینی توانست تحول بسیار زیادی را در زمینه حمل و نقل ایجاد کنند.

این واقعیت تاریخی همزمان با توسعه موتور‌های دوگانه سوز گازی بود که با دوچرخه‌های مدرن در یک زمان از تاریخ صورت گرفت.

گوتلیب دایملر از موتور جدیدی که توسط مهندس نیکلاس اتو اختراع شده بود استفاده کرد. اتو اولین موتور چهار موتوره با احتراق داخلی در سال ۱۸۷۶ را اختراع کرده بود و به محض اینکه آن را به اتمام رساند، موتور دوچرخه اتو نامیده شد. پس از آن دایملر با استفاده از آن اولین موتورسیکلت را ساخت.

دایملر یک مبتکر برجسته بود و آزمایش موتورسیکلت‌های بنزینی را ادامه داد، در نهایت در عرصه تولید خودروهای تجاری پیشگام شد. سرانجام شرکتی که نام وی را در نهایت بر روی او گذاشتند تبدیل به دایملر شد، شرکتی که اکنون به عنوان مرسدس بنز می‌شناسیم.

از اواخر دهه ۱۸۸۰ به بعد شرکت‌های دیگر برای تولید موتورسیکلت در آلمان و انگلستان تشکیل شدند و به سرعت نمونه‌های آن در ایالات متحده گسترش یافت.

شرکت آلمانی هیلدبراند و ولف مولر در سال ۱۸۹۴ اولین کمپانی بود که خط تولید کارخانه را برای وسایل نقلیه تحت عنوان موتورسیکلت راه اندازی کرد. در ایالات متحده اولین موتورسیکلت تولیدی توسط کارخانه چارلز متر در والتام ماساچوست ساخته شد.

موتور سیکلت ‌هارلی دیویدسون

بسیاری از مخترعین قرن نوزدهم که روی موتورسیکلت‌های اولیه کار می‌کردند، اغلب به سراغ اختراعات دیگر رفتند. به عنوان مثال دایملر و روپر به پیشرفت خودرو و سایر وسایل نقلیه پرداختند. با این حال برخی از مخترعین از جمله ویلیام‌ هارلی و برادران دیویدسون همچنین به تولید انحصاری موتورسیکلت ادامه دادند و توجه و تمرکز آن‌ها بر روی پیشرفت این موتورسیکلت‌ها ادامه یافت. همچنان که امروزه کمپانی‌ هارلی دیویدسون یکی از برترین برندهای تجاری به شمار می‌آید.

در میان رقبای تجاری بسیاری از شرکت‌ها مانند مرکل پیرس و شرکت‌های دیگر شروع به راه اندازی خط جدیدی از موتورسیکلت‌ها کردند.

در سال ۱۹۰۳ ویلیام‌ هاردی و دوستانش آرتور و والتر دیویدسون شرکت موتور‌ هارلی دیویدسون را راه اندازی کردند. وسایل ساخته شده موتورسیکلت‌های با کیفیتی بودند که حتی می‌توانستند برای شرکت در مسابقات بسیار مناسب باشند.

تاریخچه موتور سیکلت

تاثیر آغاز جنگ جهانی اول در تولید موتورسیکلت

با شروع جنگ جهانی اول توجه به تولید موتورسیکلت‌ها به شدت افزایش یافت و دلیل آن بهبود ارتباطات موثری بود که برای کمک به آن‌ها با نیروهای خط مقدم انجام می‌گرفت. بسیاری از پیام رسان‌ها با استفاده از موتورسیکلت برای شناسایی عملیات و انجام وظیفه جایگزین وسایل نقلیه دیگر شدند. شرکت آمریکایی‌هارلی دیویدسون توانست تا پایان یافتن جنگ جهانی اول بیش از ۵۰ درصد از تولید کارخانه خود را برای بخش نظامی اختصاص دهد.

پس از جنگ و تا سال ۱۹۲۰‌ هارلی دیویدسون بزرگ‌ترین تولید کننده‌ای بود که محصولات خود را به ۶۷ کشور صادر می‌کرد.

موتورسیکلت‌های امروزی

در حال حاضر صنعت موتورسیکلت عمدتا در انحصار کمپانی‌های هندی و شرکت‌های موتورسیکلت ژاپنی است. آن‌ها نه تنها تولید خود را معطوف موتورسیکلت‌ها با ظرفیت بزرگ کرده‌اند، بلکه موتورهایی با ظرفیت کمتر از ۳۰۰ سی سی وجود دارد که برای بازار کشورهای آسیایی و آفریقایی تولید می‌شود.

این مسئله باعث شده است که هند و ژاپن به دو تولید کننده بزرگ موتورسیکلت در جهان تبدیل شوند و تعداد زیادی از تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند.

امروزه تولیدکنندگان بسیاری از جمله یاماها، هوندا، دوکاتی، کاوازاکی، سوزوکی،‌ تریومف و بسیاری از کمپانی‌های دیگر مدل‌های مختلفی از موتورسیکلت‌ها را تولید می‌کنند و به همین دلیل بازار رقابت جهانی در این بخش بسیار مورد توجه می‌باشد. امروزه موتورسیکلت یکی از وسایل نقلیه مهم نه تنها برای تردد در سطح شهر، بلکه برای مسابقات ورزشی مهم و قابل توجه هستند. از این رو صنعت موتورسازی بسیار مورد توجه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *